motion och löpning

Motion och löpning

Kom igång med din löpning, spring tillsammans med mig eller låt mig hjälpa dig med upplägget.

Oavsett om du har sprungit tidigare eller är helt ny, så lägger vi tillsammans upp en plan för att förbättra din kondition 

Ska du springa en tävling och vill ha draghjälp på träningarna, eller bara lite hjälp på vägen?
Kontakta mig så ser vi till att du kommer igång och iväg.

Att tänka på

Det bästa sättet att komma igång med löpträning är att växelvis springa och gå. På så sätt stärks leder och ligament successivt. Börja med att springa/gå i flack terräng och öka sedan successivt antalet löpsekvenser.

Spring inte för fort, du ska utan problem kunna föra en konversation. Om du måste stanna och pusta ut efter korta sträckor springer du för fort. Sänk då farten så att du klarar att springa längre sträckor åt gången.

Genom att träna vänjer du kroppen vid nya rörelser och belastningar och ganska snart kommer du känna att kroppen blir piggare och starkare. Men, bli inte förvånad om du i början får ordentlig träningsvärk i baksida lår och vader; det är en del av uppbyggnadsprocessen.

Stretcha därför dina stela muskler efter löppassen, men pressa inte på för mycket. När du stretchar ska du känna att det drar ordentligt i musklerna, men det ska inte göra ont.